Medeon Blogg

Liten distributör med stor omsättning

Läkemedelsdistributören Erol håller just på att lansera sin fjärde produkt, en folsyra till kvinnor med folatbrist. Trots sitt begränsade sortiment har Erol en hög försäljning som växer stadigt.

– Vi har ett gott samarbete med vården, som litar på våra produkter tack vare det goda förtroende framför allt bolagets grundare byggt upp under många år, säger Nicolas Ruault, som utvecklar bolagets verksamhet från sitt kontor i Medeon Science Park.

Det började för 20 år sedan då bolagets grundare och vd, David Erlich som tidigare arbetat inom kemi- och läkemedelsbranschen, fann ett järnpreparat som ges till personer som lider av järnbrist. Han skaffade försäljningsrättigheter till produkten och åkte sedan runt i Sverige och förevisade denna för gynekologer och barnmorskor, och blev ”järnmannen” med alla.

Produkten är ett registrerat läkemedel där den verksamma substansen ligger i ett skyddande hölje, en enterokapsel. När kapseln tas genom munnen går den genom magen utan att höljet löses upp. Detta gör att järnet tas upp först när det kommer ner i tunntarmen och gör nytta där det behövs, enligt Nicolas Ruault, bolagets affärsutvecklare som anställdes för sex år sedan efter att tidigare bland annat jobbat inom det globala läkemedelsbolaget Glaxo Smith Kline.

– Vi fokuserar på produkter för kvinnors hälsa. Vår vision är att lansera fler nya produkter där vi har kravet att de ska ge något extra till patienterna och inte finnas i Sverige sedan tidigare. 

Bolaget har tre personer anställda: grundaren och vd:n David Erlich med kontor i Skurup, en säljare i Stockholm, och Nicolas Ruault som är placerad på Medeon i Malmö.

– Genom att jag har kontoret på Medeon så har jag ”kollegor” trots att jag är ensam här från Erol. Vi träffas på gymmet, på seminarierna och vd-luncherna och utbyter nätverkskontakter. Jag använder kontakterna på Medeon för olika uppdrag, och får och ger stöd och hjälp exempelvis när det kommer nya regler för företag, man kan inte själv ha all kunskap, säger han.

Funderar ni på att expandera verksamheten utanför Sverige?
– Nej, det gör vi inte, det är ett för stort arbete. Bolagets stora värde ligger framför allt i att vi har en så god relation med representanter inom den svenska vården. Vi ökar istället genom att skapa mer försäljning och lansera nya produkter. Läkare och barnmorskor är våra partner, de känner oss och anser att om vi tar in produkten i vårt sortiment så måste den vara bra. Att skapa förtroende är viktigt för oss, säger Nicolas Ruault.

Medeon är en viktig life science-nod med sin centrala placering och specifika nätverk som erbjuder en av Öresundsregionens bästa tillväxtmiljöer för företagande och främjar utbytet mellan akademi, det offentliga och näringslivet.

Catrine Pauckstadt
Communications Manager