Produkter till husdjur är en het marknad, enligt aktieanalytiker. Medeonbolaget Swedencare har vuxit sedan de noterades i juni 2016, och omsatte 85 miljoner kronor förra året med tandvårdsprodukter som största del av försäljningen. På Medeon sitter sju av bolagets cirka 30 anställda och sysslar mest med försäljning.
Swedencare är det enda noterade husdjursbolaget i Norden. Bolaget är aktivt på en marknad som växer snabbt och globalt. Swedencares främsta produkter går till husdjur som hund och katt, men även till viss del till häst. De har även en humanprodukt för bättre tandhälsa som framförallt säljs i Sverige. Bolaget har på tre år vuxit från en handfull anställda till ett 30-tal som finns runt om i värden.
– Vi reser väldigt mycket men har många investerarmöten på Medeon, så Medeon börjar bli känt bland dem, säger bolagets vd Håkan Lagerberg.
Swedencare började med en algbaserad tandvårdsprodukt som minskar mängden plack på tänderna och även mjukar upp och bryter ner tandsten.
Sedan Håkan Lagerberg och de två andra huvudägarna kom in för fyra år sedan har bolaget förvärvat ett antal distributionsbolag i Frankrike, Storbritannien och USA samt ett svenskt produktbolag, Biodistra, och ett irländskt produkt- och produktionsbolag, NutriScience. Biodistra var intressant på grund av sin produkt Stomax för hundar och katter med magproblem. Det irländska bolaget NutriScience har en bred kosttillskottsportfölj riktad mot hund, katt och häst.
– Tack vare det senare förvärvet fick vi fler produkter och kunde bredda vår försäljning med ett tiotal länder och snabbt öka vår omsättning med 20 miljoner kronor. Dessutom fick vi en egen produktion, säger Håkan Lagerberg.
Om en månad ska den irländska delen flytta in i nya kontor, produktions- och lagerlokaler. Bolaget förvärvade en mer än dubbelt så stor byggnad jämfört med den tidigare som nu har totalrenoverats. Irland kommer att bli Swedencares nya hubb för export av både PlaqueOff och NutriScienceprodukter.
PlaqueOff är fortfarande Swedencares största produkt.
– För att upprätthålla intresset genomför vi ständigt nya studier som visar på våra produkters positiva effekter. På hundsidan har vi just gjort två studier och fått rätten att märka våra produkter med ett sigill från VOCH, Veterinary oral health council, vilket är viktig att ha gentemot framförallt amerikanska veterinärskunder, säger Håkan Lagerberg.
En annan stor produkt är ett tuggben för hund som lanserades för ett och ett halvt år sedan, säljer bra i USA och ökar i Europa, och snart kommer att lanseras i Asien. I november lanserades produkten i Sydkorea.
– Just nu ökar vår totala försäljning mest i Kina som är jungfrulig mark för denna typ av produkter. Men USA är vår största marknad och därefter kommer Storbritannien, säger Håkan Lagerberg.
Medeon är en viktig life science-nod med sin centrala placering och specifika nätverk som erbjuder en av Öresundsregionens bästa tillväxtmiljöer för företagande och främjar utbytet mellan akademi, det offentliga och näringslivet.
Catrine Pauckstadt
Communications Manager