I mer än 20 år har Swedencare utvecklat, marknadsfört och sålt sin patenterade munhälsoprodukt ProDen PlaqueOff®, nu i nästan 50 länder. Sedan 1 november är Jenny Graflind ny koncernchef och vd. Hon har arbetat som finanschef för Swedencare i nästan tre år och kliver nu upp i en ny roll men har med sig full insyn i bolagets historia och framtida utsikter.
När Swedencare släppte nyheten om vd-bytet gav de också information om nya ambitiösa ekonomiska mål: bolagets omsättning ska nå 500 miljoner kronor 2024. Fram till och med september i år har de omsatt 93 miljoner kronor. Swedencares aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market sedan juni 2016.
Hur ser bolagets framtid ut?
– Vi har fortfarande en stark tillväxt på de flesta marknader, framförallt med PlaqueOff-produktlinjen. Hittills i år har vi växt med över 30 procent jämfört med samma period föregående år. Vi jobbar hela tiden med att lansera flera produkter på befintliga marknader samtidigt som vi utvecklar nya marknader. I exempelvis Kina, där vi startade för två år sedan, är försäljningen nu redan tio procent av vår totala omsättning. För tillfället jobbar vi med att komma in mer i Ryssland och Brasilien, säger Jenny Graflind.
Swedencare har sin ursprungliga storsäljare ProDen PlaqueOff® samt andra hälsovårdsprodukter för hund, katt och häst mot exempelvis magproblem, stress, leder och päls. Senast lanserades ett minituggben som har den aktiva PlaqueOff-ingrediensen som ger bättre munhälsa. Bolaget har patenterat sin algbaserade tandvårdsprodukt som minskar mängden plack på tänderna och samtidigt mjukar upp och bryter ner befintlig tandsten.
Bolaget har precis köpt ett distributionsbolag i Grekland, öppnade ett säljkontor i Spanien tidigare i år och har vuxit från en handfull anställda 2015 till totalt 41 personer runt om i världen. Huvudkontoret ligger på Medeon och på Irland har koncernen en produktionsanläggning genom det egna bolaget NutriScience.
Varför går det så bra?
– Husdjursmarknaden är fortfarande het. Vi behandlar våra husdjur allt mer som familjemedlemmar, de lever längre och får åldersrelaterade sjukdomar. Och tänder är ett av de terapiområden som djurägarna vill ha mest hjälp med, säger Jenny Graflind.
Kommer du som ny vd driva företaget annorlunda?
– Nej, det kommer jag inte, vi har en bra grund med tydlig strategi framåt och jag kommer att fortsätta arbetet som förre vd:n Håkan Lagerberg har gjort. Han sitter kvar i vår styrelse och kommer på så sätt fortsätta vara delaktig i bolagets utveckling. Bolaget har med Håkan som vd sedan 2014 haft en fantastisk resa med ökad omsättning som jag planerar att bygga vidare på, säger hon.
Hon har inga egna husdjur men bolaget har flera kontorshundar.
– Varje dag är det någon hund som följer med sin ägare hit. Medeon ligger väldigt bra i Malmö för oss, bland annat pendlingsmässigt. Vd-luncherna, frukostmötena och andra nätverksträffar ger en jättetrevlig gemenskap, men Swedencare är ju ett mer etablerat företag än många andra som finns här och utnyttjar inte allt som Medeon erbjuder, säger hon.
Medeon är en viktig life science-nod med sin centrala placering och specifika nätverk som erbjuder en av Öresundsregionens bästa tillväxtmiljöer för företagande och främjar utbytet mellan akademi, det offentliga och näringslivet.
Catrine Pauckstadt
Communications Manager