Medeonbolaget Humanus Dental har de senaste sex åren ökat sin omsättning från 2 miljoner till uppskattningsvis 14 miljoner kronor i år, enligt bolagets vd och grundare Martin Ganslandt. Han avslöjar att hemligheten bakom tillväxten ligger i bolagets tidiga fokusering på sökordsoptimering på webben och satsning på gott kundbemötande.
– Vi har ända sedan starten varit duktiga på sökordsoptimering och såg till att få rätt struktur på webbshopen. Vi lade mycket krut på att automatiskt generera bra träffar och komma högt upp i sökningarna. Dessutom gör vi en hel del annonsering på nätet, säger Martin Ganslandt.
Har ni haft extern hjälp med sökordsoptimeringen?
– Vi har gjort väldigt mycket själva och haft god hjälp av det vi har lärt oss från kurser i Medeons regi.
Han startade bolaget 2011 när han slutade sin anställning som säljare i ett stort dentalproduktföretag. Humanus Dental har i dag en webbshop med förbrukningsvaror till tandvård och sjukvård. Den största delen är produkter till tandtekniska laboratorier. De två andra områdena är material till tandläkarpraktiker samt till vård inom olika slags kirurgi.
Bolagets nyckelprodukter internationellt är suturer, det vill säga nål och tråd till kirurgi, där de har ett stort sortiment. Till den svenska marknaden säljer bolaget mycket produkter för implantat och annan protetik, bland annat material för att tillverka konstgjorda tänder.
– Där har vi speciell kompetens – jag har själv jobbat i en försäljningsorganisation inom protetik. Bolagets internationella försäljning generellt har just nu fördubblats, till runt 20 procent av omsättningen. Det är framför allt till Europa, som ju fungerar som en enda stor hemmamarknad, säger Martin Ganslandt.
Martin Ganslandts tillväxtmål är att bolaget ska nå 25 miljoner kronor i omsättning 2025 – ett mål han nu tror är satt i underkant. De arbetar kontinuerligt med att utöka produktsortimentet och får nästan dagligen förfrågningar från internationella leverantörer om Humanus Dental kan bli återförsäljare.
– Vi ska växa koncentrerat med bibehållen lönsamhet. Jag har alltid haft som ledmärke att vi ska ha kul på jobbet och ge ett personligt bemötande till kunderna även om vi inte träffas fysiskt. Det är viktigt att personalen mår bra – då ska man inte underskatta att arbetsplatsen ligger centralt och nära ett köpcentrum, säger han.
Hur hamnade du på Medeon?
– När jag bestämt mig för att starta eget så gjorde jag en avskedsturné till mina kunder. En bolagskund som satt här på Medeon tog mig under armen, knackade på hos inkubatorn och sa ”här ska du sitta”. Jag var helt själv i bolaget de första åren, och nu har vi vuxit till fyra anställda, säger Martin Ganslandt.
Medeon är en viktig life science-nod med sin centrala placering och specifika nätverk som erbjuder en av Öresundsregionens bästa tillväxtmiljöer för företagande och främjar utbytet mellan akademi, det offentliga och näringslivet.
Catrine Pauckstadt
Communications Manager