AKTUELLA PROFILER

Aktuell Profil

NLSDays partneringmöten, seminarier och pitchtävling, som Medeon Science Park & Incubator gav sina medlemsföretag tillfälle att delta i, gav Medeonbolagen nya erfarenheter och värdefulla kontakter.

Bland de evenemang som Medeon har gett sina medlemsbolag möjlighet att medverka i under året är NLSDays ett av de största på hemmaplan.
NLSDays är Nordens största partnering-konferens för life science-industrin och hölls den 12-14 september på Malmömässan. I år var det första gången Malmö var värd för det årligen återkommande eventet, som drog över 1300 internationella deltagare från bland annat Korea, Kina, Hongkong, USA, och de europeiska länderna. Dessa representerade företag inom bioteknik, farma och medicinteknik, liksom för finans, forskning och regulatoriska organisationer.

Medeon presenterade sina uppstartsbolag i utställningsdelen i en monter som organiserades tillsammans med Invest in Skåne och Smile Incubator.

Dessutom var Medeon en av arrangörerna till en pitchtävling för nordiska uppstartsbolag inom life science, Startup Challenge @NLSDays, där huvudsponsorn var Johnson & Johnson Innovation. 

Ett av bolagen som valts ut att få delta i tävlingen var Medeonbolaget Finn Medicinen. Bolaget har tagit fram ett hjälpmedel för patienter så att de tar sin medicin vid rätt tillfällen, en mot internet uppkopplad bok som helt automatiskt registrerar, kommunicerar och följer upp läkemedelsintag. Såväl anhöriga som sjukvårdspersonal kan också ges access till uppföljningen.

– Pitchtävlingen var ett bra tillfälle för att berätta om bolaget. Jag fick bra feedback efter framträdandet och fick även kontakt med två intresserade investerare efter pitchen. När det gäller partnering-delen av NLSDays så var det värdefullt att få delta, att lära mer om hur en partneringkonferens fungerar och vad man behöver förbereda. Jag bokade ett möte på plats med ett företag som möjligen kan bli en kund till mig senare, säger Ulrika Landin, vd och grundare av Finn Medicinen.

Finn Medicinen fick delta i pitchtävlingen tillsammans med 15 andra bolag, i en urvalsprocess i tuff konkurrens med andra nordiska uppstartsbolag, där bland andra Johnson & Johnson Innovation bedömde affärsidéerna. Även Medeonbolaget Innovosens klarade nålsögat, och pitchade sin produkt inom e-hälsa, riktad till diabetiker. Den som kammade hem segern i pitchtävlingen var Lundabaserade Saga Diagnostics.
– Vi anser att pitchtävlingen var en fantastisk möjlighet för oss att visa våra nordiska inkubatorbolag i ett större, internationellt, sammanhang, säger Ulf G. Andersson, vd för Medeon Science Park & Incubator.